Ех,
 страшно нещо е подражанието! Да бъдем обективни – всеки е подражавал 
или подражава на нещо. Било то на певец, актьор, моделът от корицата на 
списанието, съученикът от съседния клас… Нормално е – човек все се 
стреми да е това, което другият е повече. Нито ще му се подиграват, нито
 ще получи приза „задръстен/а”. 
В
 нашето съвремие подражанието влиза с висока скорост. То може да се 
открие във всеки/а „по-готин/а”, както казах – модел, певец, „яката 
мадама от училище” и т.н. Социалните мрежи също подпомагат да не се бяга
 от образа на „най-готиния, най-харесвания и най-великия”. 
Когато
 отворите профила на някой приятел, виждате снимки. Те са тип: „Селфи, 
муцунка, леко присвити очи и стойка два варианта – или с ръка, поставена
 на кръста, или с присвит крак (характерно за момичетата)”. 
Когато
 обаче отворите профила на втори, трети, четвърти, пети и n-ти приятел, 
виждате на снимките същите стойки, жестове. Това е ПОДРАЖАНИЕ. 
Как
 ще си правим „обикновени снимки”, като модата (не бих я нарекла дори 
такава, а по-скоро опити човек да е като останалите) е „кифленско” 
държание, селфита, под които има някоя мъдра мисъл, и имитация. 
Подражанието се наблюдава и под друга форма. Например – как онзи/онази ще е пушил/а марихуана, а аз не? Трябва
 да сме „в час” какъв е ефектът на тревата, защото, ако сме в компания, в
 която повечето са пушили, какво ще разкажем ние?
Може
 да ни помислят за „задръстени”, старомодни и в крайна сметка е голям 
рискът да ни „отцепят” от ГРУПАТА. Тя е важна от гледна точка на това, 
че човек се идентифицира спрямо нея и за да се задържи там, трябва да е 
като останалите в нея. Затова понякога той може да направи неща само и 
само членовете на групата да не го „отритнат”. 
Стремежът към притежание на нова и скъпа техника например също е част от подражанието. Някак
 си не върви съседът да има последен модел телефон, нищо че го използва 
основно за „гъзария”, за да се похвали колко е добра камерата му и как е
 водоустойчив. А манията за това каква марка телефон ще има човек дори 
мисля да не я коментирам. Оказва се явно, че човек преценя що за стока е
 другият по марката на телефона. 
Подражанието на нещо се наблюдава най-вече в тийнейджърските години. Тогава
 всеки търси себе си, с какво да се идентифицира (за втори път повтарям 
тази дума), накъде да се „насочи”, тогава е времето за експерименти и 
въобще търсенето на собствен стил. 
По-нататък
 човек би трябвало вече да е улегнал, намерил посоката, в която иска да 
се движи, и да загърби малко по малко прекалената суета и вглеждане 
непрекъснато в околните, за да получи тяхното одобрение.
Да
 поразсъждаваме – доколко е полезно непрекъснатото сравняване с другите и
 стремежът към това човек да е такъв, какъвто те очакват да е? Доколко е
 конструктивно човек да бяга от истинския си образ, за да си създаде 
фалшив, но приемлив за обществото?
В
 днешно време все се говори за оригиналност, нестандартност, 
екстравагантност, креативност. Е, оригинални и нестандартни няма как да 
станем тогава, когато тичаме след стадото. Последните две понятия са 
свързани с първите две, така че все още сме много далеч от приемането на
 такива, каквито сме и спокойното „виреене” в собствената ни кожа. 
Автор: психолог Мария Коева 

Няма коментари:
Публикуване на коментар