четвъртък, 30 август 2018 г.

Да си организираме времето правилно

В забързаното ежедневие, в което живеем, често се оказва, че трябва да направим няколко неща за определен период от време и да се справим перфектно с тази бойна задача! 
 
Всичко започва от сутринта – досадното ранно ставане, приготвяне за работа, а после и самата работа, излизане, прибиране, домакински задължения и е дошло време за сън… А ако в картинката има и деца – натоварването е двойно повече! 

Да си организира човек времето е наистина трудна мисия, която обаче съвсем не е невъзможна. 
 
Някои си разпределят задачите за деня в бележник- органайзер, т.нар. to-do list (или task list), други си нагласят аларма на телефона, а на трети те (задачите) просто са им в главата. 

Колкото и да се стремите да правите нещата перфектни, няма как да достигнете до съвършенство. Но може да намерите златната среда, в която хем работата да не ви куца, хем децата да са щастливи и доволни (въпреки че това понякога е вече мисия невъзможна), хем вкъщи да е подредено и хем да остане капка отдих и за вас. 

Звучи сложно отстрани, но ако следвате някои важни правила, няма да имате проблем да си прекарвате дните без излишно напрежение:

1.   Отбелязвайте задачите, които трябва да свършите за следващия ден, преди лягане. 

Както казах, няма значение как ще си ги разпределите, стига да ви е практично и удобно. Бележник-органайзер, записки в телефона, аларма или просто ги запомнете. 

Най-добрият вариант е да номерирате списъка от задачи, като започнете от първата НАЙ-ВАЖНА и завършите с последната НАЙ-ВАЖНА.  

2. Отмятайте всяка приключена задача. 

Продължавайте да следите в  списъка докъде сте стигнали. 

3. Ако с някоя от задачите не успявате да се справите сами, помолете близък човек да ви помогне.
 
Например – имате да свършите нещо важно, но в този момент трябва да се грижите и за децата. Мисля, че няма да е проблем, ако ги оставите при баба им и дядо им за няколко часа, докато сте готови.

4.   Препоръчително е в листа за задачи да отбележите също и „почивка”. 

Отделяйте време за себе си и вашите хобита и интереси. Излизайте с приятели. Или просто се наслаждавайте на времето, което е само за вас. 

По този начин имате възможност да преосмислите нещо, което ви вълнува, да спортувате, да слушате музика, да почетете книга…

5.  Не се натоварвайте с излишни дейности, ако не са ви належащи. 

Ако някоя задача може да бъде отложена за друг ден, не пренатоварвайте ежедневието си.

Запомнете – целта, която трябва да следвате, е как да организирате ежедневието си така, че да ви остане време и за почивка (върнете се на точка 4, ако е необходимо).

6.  Не забравяйте пълноценният и достатъчен сън. 

Вие сте само човек, а не робот. А за ваша информация – при хората, които спят по-малко от 6 часа, има по-висок риск от професионално прегряване, което води до по-ниска продуктивност в работата.
 
7. Преди лягане, набележете задачите за следващия ден. 

И отново – следвайте инструкциите и спазвайте процеса.

Автор: психолог Мария Коева

Няма коментари:

Публикуване на коментар